Sadje in zelenjava predstavljata pomembno skupino živil v uravnoteženem jedilniku vsakega posameznika. Znano je, da prebivalci Slovenije v dnevni prehrani ne zaužijemo priporočenih količin sadja in zelenjave, kar pogosto vpliva kot dodaten dejavnik tveganja pri pojavu številnih kroničnih obolenj in prezgodnje smrti.

Tako sadje kot zelenjava v svoji sestavi vključujeta visok delež vode, prehranskih vlaknin in drugih zaščitnih snovi (vitamini in minerali), ki pomembno vplivajo na zdravje. V prehrani sta zaželena sadje in zelenjava, pridelana pri lokalnih pridelovalcih, ki prideluje hrano na naravi, človeku in okolju prijazne načine. Študije namreč kažejo, da lokalno pridelano sadje in zelenjava vsebujeta večje količine hranljivih snovi v primerjavi z živili, ki so bila skladiščena in transportirana daljši čas. Pri teh živilih se namreč bistveno zmanjša njihova hranilna, biološka vrednost ter kakovost.

SŠSZ je promocijski ukrep Skupne kmetijske politike EU v sektorju sadja in zelenjave. Namen tega ukrepa je spodbuditi porabo sadja in zelenjave in hkrati omejiti naraščanje pojava prekomerne telesne teže in debelosti pri otrocih, ki povečuje tveganje za nastanek številnih kroničnih nenalezljivih bolezni sodobnega časa.

Evropska komisija je po obsežni študiji ugotovila, da je SŠSZ eden od ukrepov, ki bi lahko dolgoročno pripomogel k večji porabi sadja in zelenjave. V ta namen Evropska unija državam članicam namenja določeno finančno pomoč za brezplačno razdeljevanje svežega sadja in zelenjave učencem, pri čemer daje še poseben poudarek pomenu spremljevalnim izobraževalnim in promocijskim aktivnostim.

 *********

To so izhodišča za izvajanje projekta SŠSZ. V naši šoli smo z njim ponovno začeli v četrtek, 2. oktobra, od takrat pa bo vsak začetek četrtkove ure oddelčnih skupnosti namenjen ozaveščanju in uživanju svežega sadja in zelenjave.Učenke šolskega novinarstva so pokukale v posamezne razrede, preverile razpoloženje in apetit otrok ter jih povprašale o njihovih navadah v zvezi z uživanjem sadja in zelenjave. Medtem ko so zobali grozdje, so novinarke izvedele:  

 *********

1. razred (Taja Rupar in Maša Stanonik, 7. a)

Otroci prvih razredov so povedali, da so njihove najljubše vrste sadja jabolka, lubenice, hruške in banane, njihova najljubša zelenjava pa korenje, zelje, paprika, solata in paradižnik. Uživajo od enega do pet obrokov svežega sadja in zelenjave na dan. Všeč jim je ideja za jutranji zajtrk, saj tako dobijo več vitaminov. Najbolj bi bili zjutraj veseli jabolk, korenja, lubenice, banan in zelja.

*********

2. razred (Kaja Klemenčič, Ema Primožič, 8. b)

Ali imate radi sadje? Kaj pa zelenjavo? V obeh razredih, v 2. a in v 2. b, so na ti dve vprašanji odgovorilo z glasnim DA.

Katero sadje vam je všeč?

Učenci 2. a: lubenice, maline, jabolka, jagode, češnje, borovnice.

Učenci 2. b: robidnice, jagode, lubenice, breskve, granatna jabolka.

Kaj pa zelenjava?

Učenci 2. a: solata, korenje, kumarice, paprika, cvetača.

Učenci 2. b: kumarice, paradižnik, solata, zelje, korenje.

Ali imate doma posajeno kakšno sadje ali zelenjavo? Odgovor je bil v obeh razredih enak: DA.

Katero?

Učenci 2. a: grozdje, češnje, hruške, fige, slive, breskve, jabolka; zelje, solato, paradižnik, peteršilj, buče, sončnice, baziliko.

Učenci 2. b: češnje, grozdje, lešnike, maline, jagode; korenje, paradižnik, solato, peteršilj, krompir, buče, blitvo, zelje, rabarbaro, sončnice.

Katero sadje bi predlagali za shemo šolskega sadja?

Učenci 2. a: grozdje, češnje, jagode, jabolka, lubenice, borovnice.

Učenci 2. b: lubenico, jagode, češnje, borovnice, robidnice.

*********

3. razred (Nika Peternel, 7. b, Natea Novak, 7. a)

Katero sadje ti je najbolj všeč? – Najbolj mi je všeč kivi. (Tinkara). – Najraje imam češnje in melono. (Taja)

Kakšen se ti je zdel obrok? Obrok se nam je zdel dober. (cel 3. a razred)

Katera je tvoja najljubša zelenjava? Korenje ali bučke. (Tia)

Kakšna se ti zdi ideja shema šolskega sadje in zelenjave? – Ta ideja se mi zdi odlična, lahko bi bila vsak dan. (Tilen) – Ideja se mi zdi dobra, ker mi ne kruli do malice. (Erazem)

Kakšno je tvoje mnenje o grozdju? Grozdje je zelo dobro, a zdi se mi preveč zrelo. (Erazem)

Je zjutraj na tvojem jedilniku sadje in katero? Da, zjutraj jem korenje ali jabolko. (Lena)

Katera vrsta zelenjave ti je ljubša: kuhana ali sveža? – Rajši imam svežo zelenjavo, ker je bolj zdrava. (Jaka) – Meni se zdi boljša kuhana zelenjava. (Tinkara)

*********

4. razred (Ajda Marolt, Katja Lavtar, Julija Trobec, 9. b)

Kako se ti zdi, da imamo ponovno shemo šolskega sadja in zelenjave? Odlično, ker bomo tako vsak četrtek zjutraj dobili sadje in zelenjavo in bomo lahko poskusili tudi kaj novega.

Katero sadje/zelenjavo bi najraje jedel? Lubenico, melono, češnje, maline, jagode, korenje.

Kolikokrat na teden bi rad v šoli jedel sadje ali zelenjavo? Vsak dan.

Ali te je lani kaj motilo oz. bi kaj spremenil pri SŠSZ? Da bi sadje in zelenjavo dobili večkrat na teden in ne samo v četrtek ter da bi bilo namesto zelenjave večkrat sadje.

Katerega sadja/zelenjave ne bi poskusil? Stebelne zelene in redkvice.

Katero sadje in zelenjavo najpogosteje ješ doma? Jabolka, hruške, maline.

Kako pogosto ješ sadje in zelenjavo? Večkrat na dan.

Ali tudi doma pridelujete sadje in zelenjavo? Katero? Ja (večina); jabolka, hruške, maline, ribez, korenje, solata, zelje, fižol, kumare.

Kakšen je po tvoje namen SŠSZ? Da bi jedli več sadja in zelenjave, ker pojemo preveč sladkarij.

*********

5. razred (Sabina Bohinc, Lea P Potočnik, 8. b, Sabina Potočnik, 8. a)

Učenci 5. razredov doma pojedo največ jabolk, pomaranč, hrušk, grozdja in banan. Projekt Shema šolskega sadja in zelenjave jim je všeč, saj imajo radi tako sadje kot zelenjavo. Povedali pa so, da sicer pojedo več sadja kot zelenjave. Največ jih je odgovorilo, da pojedo eno jabolko, snop grozdja ali eno banano na dan. Njihove najljubše vrste sadja pa so banane, breskve, mandarine, jabolka in grozdje.

*********

  6. razred (Sabina Bohinc, Lea Potočnik,  8. b, Sabina Potočnik, 8. a)

Učenci 6. razreda doma pojedo največ jabolk, grozdja in hrušk, oz. vse sadje in zelenjavo, ki je domača. Projekt jim je malo všeč in malo ne, ker ni zmeraj dobro, ni vse domače, ker zjutraj nekaterim ne ustreza. Pojedo več sadja, ker je bolj sladko. Na dan povprečno pojedo eno do dve jabolki, kakšno grenivko, češnje, korenje, paradižnik. Zelenjavo uživajo skoraj samo pripravljeno. Radi imajo jabolka, banane, fige, limone, granatna jabolka, lubenico, surovo korenje, češnje, paradižnik in jagode. Ne marajo pa cvetače, cvetlične zelene, redkvice in česna.

*********

7. razred (Anja Štravs in Maja K. Habjan, 7. a, Ana Hafner , 7. b)

Ali ti je ideja shema šolskega sadja in zelenjave všeč?  Zakaj? – Da, ker je sadje dobro. – Da, zato ker sta sadje in zelenjava zdrava. – Da, ker imam rada sadje. – Da, ker se zjutraj od nje naješ. – Da, ker je sadje dobro, zelenjava pa zanič.

Katere vrste sadja in zelenjave so ti najljubše? – Lubenica , korenje. – Jabolko, korenje. – Grozdje, kumarice. – Češnje, kumarice. – Lubenica, paradižnik.

Katere zelenjave ne maraš in zakaj? Večine , ker mi ni všeč. – Redkvice, ker je pekočega okusa. – Brokolija, ker mi ni všeč. – Redkvice, ker je slabega okusa. – Zelja, ker mi na splošno ni všeč. – Paradižnika, ker mi ni všeč.

Ali vam je današnji obrok všeč? – Ne preveč. – Da, ker se mi zdi to pametno. – Da, ker mi je grozdje všeč. – Da, ker je grozdje. – Ne, ker je bilo grozdje presladko. – Da, ker je bilo grozdje sladko.

Kaj bi radi jedli naslednjič? – Lubenico.  – Korenje. – Češnje.

*********

8. razred (Tina Bradeško in Viktorija Peternel, 8. a)

Kakšna se vam zdi shema šolskega sadja in zelenjave? V redu, ampak smo bolj zadovoljni s sadjem kot z zelenjavo.

Katero sadje imate najraje? Najraje imamo jagode, češnje, lubenice, ananas, korenje, jabolka, melone …

Katero sadje bi predlagali za shemo šolskega sadja in zelenjave? Predlagali bi jabolka, lubenice, melone, grozdje, korenje, jagode …

Ali doma tudi jeste sadje in zelenjavo? Katero? Da, doma tudi jemo sadje in zelenjavo. Jabolko, hruške, banane, grozdje, paradižnik, kumarice, zelje, solato, korenje …  

*********

9. razred (Ajda Marolt, Julija Trobec, Katja Lavtar, 9. a)

V devetem razredu so povedali, da jim je všeč, ker imamo ponovno shemo šolskega sadja in zelenjave. Najraje jedo jabolka, hruške, češnje in grozdje. Večina jih tudi doma redno uživa sadje in zelenjavo. Nekateri bi imeli shemo šolskega sadja večkrat, drugim pa ustreza četrtkovo jutro. Lansko šolsko leto ni nikogar skoraj nič motilo – včasih jim kakšen pridelek ni bil všeč. Najslabše sadje/zelenjava so se jim zdele stebelna zelena in redkvice. Doma največkrat jedo jabolka in solato. Večina devetošolcev uživa sadje in zelenjavo vsak dan. Veliko jih sadje in zelenjavo prideluje tudi doma – solato, fižol, buče, jabolka, jagode, češnje … Mislijo, da je namen sheme šolskega sadja in zelenjave, da bodo otroci raje jedli sadje in zelenjavo, ter da se bo tako posledično mogoče tudi zmanjšalo število otrok s prekomerno težo v Sloveniji.

*********

Nika Križnar iz 9. b se je sprehodila po različnih učilnicah in v objektiv ujela nekaj utrinkov.

 

(Skupno 42 obiskov, današnjih obiskov 1)