V okviru Programa NEON smo v 4. razredu matične šole in v 4. in 5. razredu PŠ Javorje izvedli delavnice, na katerih smo obravnavali spletno nasilje in tudi spolno nadlegovanje.
Starši četrtošolcev lahko o delavnicah svoje otroke povprašate, kaj so se naučili in z njimi ponovite strategije varnega obnašanja na spletu.
Naučili smo se veliko novih stvari.
Opravili smo tudi dve anketi, na osnovi katerih ugotavljamo, da večina učenk in učencev, starih od devet do enajst let, uporablja splet in skoraj polovica ima svoj mobilni telefon.
Slika 1: Uporaba spleta in pametnega telefona
**************************************************************************
Odgovori na vprašanje, kaj počnejo na spletu, so predstavljeni v naslednjem grafu, poleg omenjenih aktivnosti pa so navajali še gledanje fotografij, oglasov, iskanje informacij o živalih in vesolju, sestavljanje 3D-modele, spremljanje Pinteresta in vremenske napovedi, branje.
Slika 2: Aktivnosti na spletu
**************************************************************************
Naši četrtošolci in petošolci uporabljajo kar precej aplikacij, tudi tiste, ki za njihovo starost niso primerne, nekatere veljajo za nevarne. Določene so prestavljene v številkah, omenjali so še TikTok, MS Teams, Outlook, Skype, Gmail, Roblox, Discord in WhatsApp.
Slika 3. Uporaba aplikacij
**************************************************************************
Večina se v teh aplikacijah pogovarja s prijatelji, igra igre, ali objavlja slike in posnetke, nekateri pa pregledujejo objave.
Slika 4: Najpogostejše aktivnosti v aplikacijah
**************************************************************************
V letošnjem letu je kar nekaj učencev doživljalo spletno nasilje. Z njimi smo se po izvedenih delavnicah tudi pogovorili.
odgovarjalo je 58 učencev
Slika 5: Doživljanje spletnega nasilja
**************************************************************************
Na delavnicah se izvajalke z otroki ob ogledu posnetkov in ob igri vlog pogovarjamo, kako se varno in spoštljivo obnašati pri uporabi spleta in telefona. Pri tem otroci aktivno sodelujejo s svojimi izkušnjami, ki so včasih žal že zelo bogate. Kljub temu, da večina že pozna pravila in pasti, jih je potrebno stalno spodbujati in se o tem z njimi pogovarjati. Sodelujejo tudi s svojimi predlogi in idejami za reševanje nastale situacije. Na delavnicah med drugim tudi poudarjamo, kako zelo pomembno je, da o neprijetni izkušnji povedo odrasli osebi, ki ji zaupajo in jo prosijo za pomoč.
Starši, spodbujamo vas, da svojega otroka naučite pravilne uporabe sodobnih elektronskih naprav in ustreznega obnašanja na spletu, hkrati pa jim čas preživljanja pred napravami omejite, skladno s smernicami (Povezava 1 in Povezava 2).
Polona Zupan